Bert Pichal verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit
Het havengebied en de bijbehorende bedrijven zijn vaak onbekend terrein voor jongeren, maar eens ze er mee in contact komen zijn ze meestal verbaasd over de mogelijkheden. Met de aanwerving van Bert Pichal zet het Havencentrum in op samenwerking en verbinding, om zo een actief bedrijvennetwerk verder uit te bouwen en meer haven bekendheid te creëren bij het publiek. Wie is de ambitieuze man die voor een win-win bij bezoekers en bedrijven wil zorgen?
Enthousiast en toegewijd
Wie met Bert (39) praat, hoort meteen zijn passie voor de haven. Eén van zijn favoriete plekken is de Kallosluis, waar je vanop de lange uitloper een prachtig uitzicht hebt op de Schelde en bij mooi weer zelfs de Kathedraal kan zien. Ook het Fort Liefkenshoek spreekt tot zijn verbeelding als plek waar de industrie ons erfgoed ontmoet. Hij kan er echt van genieten. Met drie jonge kinderen in huis vindt Bert naast zijn actieve job toch nog de tijd om te fietsen en te lopen. En als hij binnen zit heeft hij nog een andere hobby: strategische bordspelen.
Bert’s nieuwe functie sluit mooi aan bij zijn vorige job als communicatieverantwoordelijke bij Maatschappij Linkerscheldeoever. Vanuit die rol maakte hij het gebied vooral bekend bij mensen in het Waasland, waardoor hij ondertussen een echte havenkenner is. Door de overstap te maken naar het Havencentrum verschuift de doelgroep naar jongeren, waar hij onder andere als voormalig gewestleider van de jeugdbeweging al ervaring mee heeft. “Het havengebied is een ontzettend interessante en dynamische omgeving. Voor jongeren is het ook een goede plek om te werken, maar dat is vaak niet goed genoeg bekend. Die informatie op een toffe manier overbrengen trekt me heel hard aan.”
Als bedrijf mag je van Bert verwachten dat hij jouw toegewezen contact is bij het Havencentrum. Je kan bij hem terecht met vragen en ideeën, maar hij zal ook zelf proactief uitzoeken hoe bedrijven nog meer voordeel kunnen halen uit een samenwerking met het Havencentrum. Als lid van het educatief team zorgt hij ervoor dat jongeren tijdens excursies bij de meest gepaste bedrijven terecht kunnen, maar ook dat die bedrijven er iets aan hebben om hen te ontvangen. Het moet een goede zaak zijn voor iedereen.
Extra uitdaging: mobiliteit
Bert heeft een dubbele functie en neemt naast het netwerk ook de mobiliteit voor zijn rekening. De haven is berucht om z’n files, omleidingen en continue werkzaamheden, maar ook daar wil hij kort op de bal spelen: “Het is van cruciaal belang dat we snel en creatief inspelen op veranderingen. Bezoekers moeten zo snel mogelijk op hun bestemming geraken. Daarom gaan we niet alleen op voorhand communiceren, maar ook in real time opvolgen en informeren. Daarnaast denken we ook na over alternatieve vervoersmiddelen tijdens de excursies, zoals de waterbus en eventuele stukken die met de fiets kunnen.”
Bert Pichal zal vanaf 15 april de verbinder zijn tussen het Havencentrum en zijn bezoeker en de bedrijven. Aarzel niet om hem te contacteren, hij staat te springen om er in te vliegen.