Lesinspiratie uit de haven: containerreuzen
De Antwerpse haven haalt regelmatig het nieuws in verband met een mogelijke uitbreiding, werkgelegenheid, containerschepen en nog veel meer. Je kan die actualiteit gebruiken als aanknopingspunt in de les. In deze rubriek geven we telkens een korte toelichting bij de wondere wereld van onze haven, inclusief leuke lestip!
Megamax in Antwerpen
Op de website van het havenmagazine Flows kon je begin dit jaar lezen dat Antwerpen ook in 2018 een aantal van de grootste containerschepen ter wereld op bezoek zal krijgen. In februari was het al zover: de Marseille Maersk en de Manchester Maersk kwamen tijdens hun maidentrip langs in Antwerpen, als eerste megamaxschepen in de AE7/Condor Service.
Maar wat betekent dat in gewonemensentaal? Wat zijn megamaxschepen? Wat moeten we ons voorstellen bij de AE7/Condor Service en hoe verloopt die wereldwijde maritieme containertrafiek? Zo’n megamaxschip is een mooie aanleiding om je aardrijkskundeles te starten vanuit de actualiteit.
Schepen worden groter
Hoe mega is zo’n megamaxschip? Bij de grootte van containerschepen speelt de lengte een rol, maar men kijkt vooral naar de capaciteit van een schip. Die wordt uitgedrukt in TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) en vertelt ons hoeveel standaardcontainers van 20 voet (= 1 TEU) het schip kan vervoeren. De werkelijke afmetingen van zo’n schip zijn natuurlijk wel belangrijk als het gaat over het bereiken van havens langs kanalen en sluizen. Elk kanaal heeft z’n maximum lengte, breedte en diepte. Zo ontstond er een groot aantal Panamaxschepen die de maximumafmetingen hadden om langs de (oude) sluizen van het beroemde Panamakanaal te varen. Ze hadden een capaciteit van ongeveer 5000 TEU. Sinds 2016 zijn er nieuwe sluizen geopend en dat betekende ook de geboorte van een nieuw scheepstype: de Neopanamax, met een capaciteit van 13 000 TEU.
Maar de nieuwste generatie containerschepen is nog groter! Met een lengte van ongeveer 400 meter en een breedte van om en bij de 60 meter slagen deze megamaxschepen er in om rond de 20 500 TEU te vervoeren. Het grootste van dit type containerschepen dat aanvoer in de Antwerpse haven was tot voor kort de Madrid Maersk. Vanaf dit jaar zullen ook haar twee zusterschepen, de Marseille Maersk en de Manchester Maersk op regelmatige basis in Antwerpen langskomen.
Wereldwijde scheepvaartroutes
De twee megamaxschepen worden opgenomen in de AE7/Condor route. Dat is één van de scheepvaartverbindingen van de 2M Alliance [1], die belangrijke Aziatische havens als Shanghai en Ningbo verbindt met grote Europese havens als Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Het is één van de vele wereldwijde handelsroutes die grote rederijen hebben opgezet om ervoor te zorgen dat containers met de regelmaat van de klok verscheept worden. Op deze manier worden de vele goederen die de Aziatische landen produceren tot bij ons en de rest van de wereld gebracht.
Enkele lestips
Als je deze thema’s wil verwerken in de lessen aardrijkskunde dan kan je gebruik maken van enkele handige tools en websites om het maritiem goederenverkeer in beeld te brengen:
Websites en applicaties waar je kunt nagaan waar een bepaald schip zich bevindt of welke schepen in een haven aangemeerd zijn. Je vindt hierop ook extra info over de schepen en hun route.
|
|
Website die de wereldwijde scheepvaarttrafiek in beeld brengt.
|
[1] 2M Alliance is een samenwerking tussen de rederijen Maersk, MSC, HMM en Hamburg Sud.
Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?
Dit artikel maakt deel uit van onze reeks lesinspiratie uit de haven. Ontdek alle lestips uit de haven.
Samenwerking met leerkrachten aardrijkskunde
Dit artikel verscheen ook in de VLA-krant van maart 2018. Meer informatie over deze vereniging voor en door leerkrachten aardrijkskunde vind je op www.vla-geo.be.